Przejdź do treści

Zakres kontroli

Zakres kontroli

Wymagania ogólne
  • Aktualność orzeczeń lekarskich stwierdzających brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na określonym stanowisku, które są wydane przez uprawnionego lekarza wykonującego badania profilaktyczne pracowników
  • Stosowanie się do zaleceń lekarza sprawującego opiekę profilaktyczną nad pracownikami
  • Prowadzenie rejestru chorób zawodowych oraz zgłoszeń podejrzenia choroby zawodowej
  • Opracowanie i zapewnienie ocen i dokumentacji ryzyka zawodowego oraz informacji o sposobie informowania pracowników o ryzyku zawodowym
  • Utrzymanie właściwego stanu sanitarnego pomieszczeń i urządzeń pracy oraz usuwanie na bieżąco ze stanowisk pracy odpadów produkcyjnych
  • Zapewnienie i dostępność dla pracowników instrukcji bhp
  • Zapewnienie środków ochrony indywidualnej, odzieży, obuwia roboczego oraz środków higieny osobistej przewidzianych na danym stanowisku pracy.
  • Zapewnienie znaków nakazujących stosowanie odpowiednich środków ochrony indywidualnej
  • Zapewnienie i utrzymanie we właściwym stanie sanitarnym i technicznym pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych, odpowiednich do liczby zatrudnionych pracowników oraz prowadzonej działalności.
  • Zapewnienie pracownikom odpowiednich posiłków i napojów.
  • Zapewnienie systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środków do udzielania pierwszej pomocy.
Czynniki szkodliwe
  • Wykonywanie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia  występujących w środowisku pracy przez uprawnione laboratoria.
  • Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia w pełnym zakresie ich występowania.
  • Karty badan i pomiarów, w których na bieżąco są wpisywane wyniki badan i pomiarów czynników szkodliwych
  • Podejmowane działania zapobiegawcze w związku ze stwierdzonymi przekroczeniami  normatywów higienicznych
  • Informowanie pracowników o wynikach badań i pomiarów czynników szkodliwych oraz udostępnianie wyników pracownikom.
Substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy
  • Rejestr prac, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
  • Rejestr pracowników narażonych na działanie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
  • Przekazywanie właściwemu PWIS informacji o substancjach chemicznych, ich mieszaninach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
  • Wykonywanie badań i pomiarów czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
  • Właściwe oznakowanie stanowisk pracy, opakowań, zbiorników i instalacji zawierającej substancję chemiczną, mieszaninę lub czynnik o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
  • Przeprowadzanie okresowych szkoleń pracowników
  • Stosowanie odpowiednich środków zabezpieczających pracowników przed nadmiernym narażeniem na działanie czynników rakotwórczych
  • Informowanie (na bieżąco) pracowników i ich przedstawicieli o narażeniu na substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym,
  • Orzeczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy
  • Ograniczenie do niezbędnego minimum liczby pracowników mających kontakt z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym,
  • Zaopatrzenie pracowników w wymagane środki ochrony indywidualnej,
  • Wprowadzenie zakazu spożywania posiłków i napojów w miejscach kontaktu z czynnikami rakotwórczymi,
  • Wprowadzenie zakazu palenia tytoniu w miejscach kontaktu z czynnikami rakotwórczymi,
  • Określenie zasad postępowania w razie powstania nieprzewidzianych sytuacji powodujących zagrożenie dla pracowników (instrukcje stanowiskowe bhp).
Narażenie przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest
  • Zatwierdzenie programu gospodarowania odpadami niebezpiecznymi, informacja o sposobie gospodarowania odpadami niebezpiecznymi
  • Plan usuwania wyrobów zawierających azbest obejmujący identyfikację azbestu oraz zakres niezbędnych zabezpieczeń pracowników oraz środowiska przed narażeniem na szkodliwość emisji azbestu
  • Przeszkolenie pracowników oraz osób kierujące pracami lub nadzorujących powyższe prace w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegania procedur dotyczących bezpiecznego postępowania przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest
  • Warunki bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest z miejsca ich występowania m.in.odizolowanie obszaru prac poprzez zastosowanie osłon zabezpieczających przenikanie azbestu do środowiska,
  • Umieszczenie w strefie prac w widocznym miejscu tablic informacyjnych: „Uwaga! Zagrożenie azbestem” lub „Uwaga! Zagrożenie azbestem – krokidolitem”
  • Zastosowanie odpowiednich środków technicznych ograniczających do minimum emisję azbestu do środowiska
  • Oznakowanie pomieszczeń, w których prowadzona jest działalność w kontakcie z wyrobami zawierającymi
  • Instrukcja bezpiecznego postępowania i ochrony przed narażeniem na pył azbestowy
  • Opakowane i oznakowane odpadów zawierających azbest
  • Wyniki pomiarów stężenia pyłu azbestu w środowisku pracy.
  • Ocena ryzyka zawodowego.
  • Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze
  • Przechowywanie i sposób oczyszczania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej po zakończeniu pracy w warunkach narażenia na działanie azbestu
  • Przestrzeganie zakazu spożywania posiłków, picia napojów, palenia tytoniu, przechowywania rzeczy osobistych oraz przebywania bez uzasadnionej potrzeby w miejscach wykonywania prac, w których występuje narażenie na działanie pyłu azbestu.
  • Rejestr prac, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami chemicznymi, preparatami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
  • Rejestr pracowników narażonych na działanie substancji chemicznych, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.
  • Przekazanie corocznie właściwemu PWIS informacji o substancjach chemicznych, preparatach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym - według obowiązującego wzoru.
  • Orzeczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku
  • Zlecenie na wniosek lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad narażonymi pracownikami dodatkowych badań stanu zdrowia innych pracowników narażonych w podobny sposób, w przypadku rozpoznania lub podejrzenia u pracownika zmian w stanie zdrowia, o których można przypuszczać, że powstały w wyniku narażenia zawodowego na działanie azbestu
Szkodliwe czynniki biologicznei
  • Ocena ryzyka zawodowego w zakresie występowania w środowisku pracy szkodliwych czynników biologicznych, zawierająca:
  • Rejestr prac narażających pracowników na działanie szkodliwych czynników biologicznych zaklasyfikowanych do 3 lub 4 grupy zagrożenia, zawierający niezbędne informacje:
  • Rejestr pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników biologicznych zaklasyfikowanych do 3 lub 4 grupy zagrożenia,
  • Środki ochrony zbiorowej,
  • Środków ochrony indywidualnej i ich przechowywanie w wyraźnie oznakowanym miejscu,
  • Zapewnienie pracownikom bezpiecznych warunków spożywania posiłków i napojów w wydzielonych pomieszczeniach,
  • Zapewnienie pracownikom właściwych pomieszczeń, urządzeń higieniczno-sanitarnych, środków higieny osobistej, środków do odkażania skóry lub błon śluzowych (w przypadku konieczności ich stosowania),
  • Zapewnienie pracownikom odpowiednich środków hermetyczności w celu zapobiegania i redukcji przypadkowego przeniesienia lub uwolnienia szkodliwego czynnika biologicznego oraz innych znaków ostrzegawczych,
  • Stosowanie znaku ostrzegającego przed zagrożeniem biologicznym,
  • Plan postępowania na wypadek awarii z udziałem szkodliwego czynnika biologicznego zakwalifikowanego do grupy 3 lub 4 zagrożenia,
  • Badania na obecność szkodliwego czynnika biologicznego (tam gdzie jest to konieczne i technicznie wykonalne),
  • Warunki bezpiecznego zbierania, przechowywania oraz usuwania odpadów przez pracowników, z zastosowaniem bezpiecznych i oznakowanych pojemników,
  • Procedury bezpiecznego postępowania ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi, dotyczące:
    -pobierania, transportu oraz przetwarzania próbek i materiałów pochodzenia ludzkiego lub zwierzęcego,
    -dezynfekcji,
    - bezpiecznego usuwania i postępowania ze skażonymi odpadami,
    - instrukcje postępowania w razie awarii lub wypadku związanych z uwolnieniem się szkodliwego czynnika biologicznego,
    -postępowania w razie narażenia na szkodliwy czynnik biologiczny zakwalifikowany do grupy 3 lub 4 zagrożenia (jeżeli występują),
  • Warunki odkażania, czyszczenia, w razie konieczności niszczenia odzieży, środków ochrony indywidualnej i wyposażenia, które uległy skażeniu szkodliwym czynnikiem biologicznym,
  • Szkolenia dla pracowników mających kontakt ze szkodliwym czynnikiem biologicznym,
  • Poinformowanie właściwego inspektora sanitarnego o użyciu szkodliwego czynnika biologicznego do celów naukowo-badawczych, diagnostycznych lub przemysłowych
  • Zaproponowanie uodpornienia przy użyciu dostępnych szczepionek (w przypadku pracowników wykonujących prace związane z narażeniem na szkodliwy czynnik biologiczny zakwalifikowany do grupy 3 lub 4 zagrożenia),
  • Przypadki powierzania prac związanych z narażeniem na kontakt z czynnikami biologicznymi grupy 3 lub 4 pracownikom nieuodpornionym przy użyciu dostępnych szczepionek
Zranienia ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
  • wykaz zranień ostrymi narzędziami przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
  • raport o bezpieczeństwie i higienie pracy w podmiocie leczniczym w zakresie zranień ostrymi narzędziami przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych - sporządzany nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy
  • działania eliminujące lub ograniczające ryzyko wystąpienia zranień ostrymi narzędziami oraz zakażeń
  • ocena ryzyka zawodowego (w tym rodzaje wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych ostrych narzędzi) - aktualizowana nie rzadziej niż raz na 2 lata
  • dostęp do instrukcji oraz innym sporządzonych w formie papierowej i elektronicznej informacji o zasadach używania ostrych narzędzi i środków ochrony indywidualnej, określonych w procedurach (procedury bezpiecznego postępowania z ostrymi narzędziami, procedury używania odpowiednich do rodzaju i stopnia narażenia środków ochrony indywidualnej), a także obowiązujących przepisach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
  • procedury postępowania przed i poekspozycyjnego, postępowania z odpadami, stosowania środków indywidualnych
  • dobre praktyki zapobiegania narażeniu na zranienia ostrymi narzędziami
  • program szkoleń mających na celu zapobieganie narażeniu i jego skutkom i ich systematyczność
Produkty biobójcze
W obrocie i stosowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się tylko te produkty biobójcze, na które:
  1. zostało wydane pozwolenie na wprowadzanie do obrotu
  2. zostało wydane pozwolenie tymczasowe,
  3. została wydana decyzja o wpisie do rejestru produktów biobójczych niskiego ryzyka,
  4. zostało wydane pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54 ustawy o produktach biobójczych (dotyczy okresu przejściowego – aktualnie do 31.12.2024 r.).
Opakowanie, klasyfikacja i oznakowanie produktów biobójczych
W obrocie mogą znajdować się produkty biobójcze wyłącznie w oryginalnych, szczelnych opakowaniach jednostkowych, wykluczających możliwość pomyłkowego zastosowania do innych celów, a w szczególności w celu spożycia przez ludzi.
Produkty biobójcze powinny być klasyfikowane i oznakowane zgodnie z przepisami o substancjach chemicznych i ich mieszaninach.
Oznakowanie opakowania powinno zawierać m.in. następujące informacje, w języku polskim, określające:
  • tożsamość wszystkich substancji czynnych i ich stężenia;
  • numer pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru;
  • postać produktu;
  • zakres stosowania;
  • zalecenia dotyczące stosowania, dawki lub ilości;
  • informacje szczegółowe dotyczące bezpośrednich i pośrednich ubocznych skutków stosowania i wskazówki odnośnie udzielania pierwszej pomocy w razie zatrucia lub uczulenia;
  • napis „przed użyciem przeczytaj załączoną ulotkę informacyjną”, w przypadkach gdy wielkość opakowania uniemożliwia umieszczenie wszystkich wymaganych danych;
  • postępowania z odpadami produktu i opakowaniem;
  • numer serii i datę ważności uwzględniającą normalne warunki przechowywania produktu;
  • okres od zastosowania produktu do uzyskania skutku biobójczego
  • niezbędny czas wentylacji pomieszczeń poddanych zabiegowi produktem
W przypadkach uzasadnionych względami bezpiecznego stosowania produktu oznakowanie powinno dodatkowo zawierać następujące informacje:
  • rodzaj użytkowników, jeżeli produkt jest wyłącznie dla nich przeznaczony;
  • informacje o każdym szczególnym zagrożeniu dla środowiska;
  • w przypadku mikrobiologicznych i chemicznych produktów biobójczych informacje wymagane przez odrębne przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.
Informacje, o których mowa w pkt 1, 2, 4, 7, 9 i 11, należy zamieszczać na etykiecie produktu. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 3, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 14 mogą być zamieszczane w innym miejscu opakowania jednostkowego lub w ulotce informacyjnej.
Detergenty
Ocena realizacji wymogów w zakresie wprowadzania do obrotu detergentów wynikająca z rozporządzenia (WE) nr 648/2004 z dnia 31 marca 2004 r. obejmuje sprawdzenie min. następujących obowiązków:
  • spełnienie kryteriów dla całkowitej biodegradacji tlenowej przez środek powierzchniowo czynny lub detergent (ewentualne odstępstwa) czy na oznakowaniu opakowania detergentu, przeznaczonego do sprzedaży użytkownikowi, umieszczono trwale, za pomocą widocznych liter i w języku polskim znajduje się:
  • nazwa i nazwa handlowa produktu
  • nazwa lub nazwa handlowa lub znak towarowy i pełny adres oraz numer telefonu osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie produktu do obrotu
  • adres, adres mailowy, numer telefonu pod którym dostępny jest arkusz danych składników przeznaczonych dla personelu medycznego
Czy na opakowaniu detergentów wykazano:
  • zawartość składników jeżeli dodano środki konserwujące niezależnie od ich stężenia
  • nazwy składników z kompozycji zapachowych, w stężeniu powyżej 0,01 % wagowego, mogących powodować alergie, jeżeli dodano
Należy pamiętać, że dla detergentów przeznaczonych do użytku w sektorze przemysłowym, które nie są udostępnione dla ogółu społeczeństwa, wyżej wymienione wymagania nie muszą być spełnione, jeżeli równoważną informację dostarcza się w formie arkusza danych technicznych, karty charakterystyki, lub w podobny właściwy sposób.
Oznakowanie opakowania detergentu ciekłego nie powinno zawierać elementów graficznych przedstawiających owoce, które mogą wprowadzać użytkownika w błąd, co do przeznaczenia produktu.
Prekursory narkotyków kat. 2 i 3
Z 1 lipca 2015 r. weszły w życie zmiany w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2015.875). Zgodnie z nowymi przepisami dotychczasowy wykaz prekursorów kategorii 2 uległ zmianie w ten sposób, że wydzielono dwie podkategorie:
Podkategoria 2A
 L.p.substancjakod NSCAS
1.bezwodnik octowy2915 24 00108-24-7
Podkategoria 2B
2.kwas fenylooctowy2916 34 00103-82-2
3.kwas antranilowy2922 43 00118-92-3
4.piperydyna2933 32 00110-89-4
5.nadmanganian potasu2841 61 007722-64-7
oraz sole ww. substancji w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.
Użytkownicy prekursorów kategorii 2A mają obowiązek, przed ich nabyciem, uzyskać rejestrację u Inspektora do spraw Substancji Chemicznych.
W związku z powyższymi zmianami, od 1 lipca 2015 r. dotychczasowy obowiązek zgłaszania miejsc wprowadzania prekursorów narkotykowych kat. 2 do obrotu zostaje zastąpiony obowiązkiem uzyskania rejestracji. Obowiązek ten dotyczy także użytkowników bezwodnika octowego.

Prekursory kategorii 3

L.p.substancjakod NSCAS
1.kwas chlorowodorowy280610 007647-01-0
2.Kwas siarkowy280700 007664-93-9
3.toluen290230 00108-88-3
4.Eter etylu290911 0060-29-7
5.aceton2914110067-64-1
6.Keton metylowo-etylowy2914120078-93-3
oraz sole ww. substancji w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.
W przypadku prekursorów narkotykowym rozróżniamy handel wewnątrzwspólnotowy oraz handel z państwami trzecimi.
Kontrola prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3 w obrocie wewnątrzwspólnotowym wynikająca z rozporządzenia (WE) Nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotyków (Dz. Urz. UE L 47 z 18.02.2004 z późn. zm.) obejmuje sprawdzenie, czy:
1. Podmiot wprowadzający do obrotu prekursory narkotyków kategorii 2 :
  • wyznacza funkcjonariusz odpowiedzialnego z ich handel
  • zgłasza (i uaktualnia) do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego nazwisko i szczegóły kontaktowe funkcjonariusza
  • rejestruje się u Inspektora ds. Substancji Chemicznych
  • przed wprowadzeniem do obrotu uaktualnia w Biurze ds. Substancji Chemicznych adres zakładu, w którym wytwarza lub z którym prowadzi handel tymi substancjami
  • dokumentuje transakcje wprowadzenia do obrotu (jeżeli jest to wymagane)
  • przechowuje i udostępnia dokumentację transakcji przez okres nie krótszy niż 3 lata od zakończenia roku kalendarzowego, w którym miało miejsce ich wprowadzenia do obrotu
  • zapewnia by etykieta prekursorów zawierała nazwy substancji według określeń zawartych w załączniku I
  • przekazuje do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego informacje dotyczące ilości substancji wykorzystanych lub dostarczonych każdemu odbiorcy.
2. Czy dokumentacja dotycząca transakcji zawiera:
  • nazwę prekursora narkotyków kategorii 2
  • ilość i wagę prekursora narkotyków kategorii 2, ilość i wagę mieszaniny, procentową zawartości każdego prekursora narkotyków kategorii 2 będącego składnikiem mieszaniny
  • nazwę i adres dostawcy, dystrybutora, odbiorcy
  • deklarację klienta, zgodną z obowiązującym wzorem, dotyczącą wykorzystania prekursorów.

Z kolei w przypadku handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi, kontrola obejmuje ocenę:
  • dokumentacji wszystkich przywozów, wywozów lub działań w zakresie pośrednictwa związanego z substancją sklasyfikowaną w kategorii 2 i 3,
  • przechowywania i udostępniania dokumentacji, obejmującej prekursory, dotyczącej: przywozu, wywozu lub pośrednictwa, przez okres 3 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym miała miejsce dana operacja
  • zawartości etykiety prekursorów,
  • zgłoszenia miejsca prowadzenia działalności do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przez podmiot uczestniczący w przywozie/wywozie lub w działaniach w zakresie pośrednictwa związanego z prekursorami narkotyków,
  • wyznaczenia funkcjonariusza odpowiedzialnego za handel,
  • zgłaszania (i uaktualniania) do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego nazwiska i szczegółów/danych kontaktowych funkcjonariusza,
  • przekazania do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego informacji dotyczącej działań związanych z wywozem, przywozem i pośrednictwem.