Zakres kontroli
Zakres kontroli
Wymagania ogólne
Aktualność orzeczeń lekarskich stwierdzających brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na określonym stanowisku, które są wydane przez uprawnionego lekarza wykonującego badania profilaktyczne pracowników
Stosowanie się do zaleceń lekarza sprawującego opiekę profilaktyczną nad pracownikami
Prowadzenie rejestru chorób zawodowych oraz zgłoszeń podejrzenia choroby zawodowej
Opracowanie i zapewnienie ocen i dokumentacji ryzyka zawodowego oraz informacji o sposobie informowania pracowników o ryzyku zawodowym
Utrzymanie właściwego stanu sanitarnego pomieszczeń i urządzeń pracy oraz usuwanie na bieżąco ze stanowisk pracy odpadów produkcyjnych
Zapewnienie i dostępność dla pracowników instrukcji bhp
Zapewnienie środków ochrony indywidualnej, odzieży, obuwia roboczego oraz środków higieny osobistej przewidzianych na danym stanowisku pracy.
Zapewnienie znaków nakazujących stosowanie odpowiednich środków ochrony indywidualnej
Zapewnienie i utrzymanie we właściwym stanie sanitarnym i technicznym pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych, odpowiednich do liczby zatrudnionych pracowników oraz prowadzonej działalności.
Zapewnienie pracownikom odpowiednich posiłków i napojów.
Zapewnienie systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środków do udzielania pierwszej pomocy.
Czynniki szkodliwe
Wykonywanie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy przez uprawnione laboratoria.
Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia w pełnym zakresie ich występowania.
Karty badan i pomiarów, w których na bieżąco są wpisywane wyniki badan i pomiarów czynników szkodliwych
Podejmowane działania zapobiegawcze w związku ze stwierdzonymi przekroczeniami normatywów higienicznych
Informowanie pracowników o wynikach badań i pomiarów czynników szkodliwych oraz udostępnianie wyników pracownikom.
Substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy
Rejestr prac, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
Rejestr pracowników narażonych na działanie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
Przekazywanie właściwemu PWIS informacji o substancjach chemicznych, ich mieszaninach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
Wykonywanie badań i pomiarów czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
Właściwe oznakowanie stanowisk pracy, opakowań, zbiorników i instalacji zawierającej substancję chemiczną, mieszaninę lub czynnik o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
Przeprowadzanie okresowych szkoleń pracowników
Stosowanie odpowiednich środków zabezpieczających pracowników przed nadmiernym narażeniem na działanie czynników rakotwórczych
Informowanie (na bieżąco) pracowników i ich przedstawicieli o narażeniu na substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym,
Orzeczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy
Ograniczenie do niezbędnego minimum liczby pracowników mających kontakt z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym,
Zaopatrzenie pracowników w wymagane środki ochrony indywidualnej,
Wprowadzenie zakazu spożywania posiłków i napojów w miejscach kontaktu z czynnikami rakotwórczymi,
Wprowadzenie zakazu palenia tytoniu w miejscach kontaktu z czynnikami rakotwórczymi,
Określenie zasad postępowania w razie powstania nieprzewidzianych sytuacji powodujących zagrożenie dla pracowników (instrukcje stanowiskowe bhp).
Narażenie przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest
Zatwierdzenie programu gospodarowania odpadami niebezpiecznymi, informacja o sposobie gospodarowania odpadami niebezpiecznymi
Plan usuwania wyrobów zawierających azbest obejmujący identyfikację azbestu oraz zakres niezbędnych zabezpieczeń pracowników oraz środowiska przed narażeniem na szkodliwość emisji azbestu
Przeszkolenie pracowników oraz osób kierujące pracami lub nadzorujących powyższe prace w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegania procedur dotyczących bezpiecznego postępowania przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest
Warunki bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest z miejsca ich występowania m.in.odizolowanie obszaru prac poprzez zastosowanie osłon zabezpieczających przenikanie azbestu do środowiska,
Umieszczenie w strefie prac w widocznym miejscu tablic informacyjnych: „Uwaga! Zagrożenie azbestem” lub „Uwaga! Zagrożenie azbestem – krokidolitem”
Zastosowanie odpowiednich środków technicznych ograniczających do minimum emisję azbestu do środowiska
Oznakowanie pomieszczeń, w których prowadzona jest działalność w kontakcie z wyrobami zawierającymi
Instrukcja bezpiecznego postępowania i ochrony przed narażeniem na pył azbestowy
Opakowane i oznakowane odpadów zawierających azbest
Wyniki pomiarów stężenia pyłu azbestu w środowisku pracy.
Ocena ryzyka zawodowego.
Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze
Przechowywanie i sposób oczyszczania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej po zakończeniu pracy w warunkach narażenia na działanie azbestu
Przestrzeganie zakazu spożywania posiłków, picia napojów, palenia tytoniu, przechowywania rzeczy osobistych oraz przebywania bez uzasadnionej potrzeby w miejscach wykonywania prac, w których występuje narażenie na działanie pyłu azbestu.
Rejestr prac, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami chemicznymi, preparatami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
Rejestr pracowników narażonych na działanie substancji chemicznych, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.
Przekazanie corocznie właściwemu PWIS informacji o substancjach chemicznych, preparatach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym - według obowiązującego wzoru.
Orzeczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku
Zlecenie na wniosek lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad narażonymi pracownikami dodatkowych badań stanu zdrowia innych pracowników narażonych w podobny sposób, w przypadku rozpoznania lub podejrzenia u pracownika zmian w stanie zdrowia, o których można przypuszczać, że powstały w wyniku narażenia zawodowego na działanie azbestu
Szkodliwe czynniki biologicznei
Ocena ryzyka zawodowego w zakresie występowania w środowisku pracy szkodliwych czynników biologicznych, zawierająca:
Rejestr prac narażających pracowników na działanie szkodliwych czynników biologicznych zaklasyfikowanych do 3 lub 4 grupy zagrożenia, zawierający niezbędne informacje:
Rejestr pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników biologicznych zaklasyfikowanych do 3 lub 4 grupy zagrożenia,
Środki ochrony zbiorowej,
Środków ochrony indywidualnej i ich przechowywanie w wyraźnie oznakowanym miejscu,
Zapewnienie pracownikom bezpiecznych warunków spożywania posiłków i napojów w wydzielonych pomieszczeniach,
Zapewnienie pracownikom właściwych pomieszczeń, urządzeń higieniczno-sanitarnych, środków higieny osobistej, środków do odkażania skóry lub błon śluzowych (w przypadku konieczności ich stosowania),
Zapewnienie pracownikom odpowiednich środków hermetyczności w celu zapobiegania i redukcji przypadkowego przeniesienia lub uwolnienia szkodliwego czynnika biologicznego oraz innych znaków ostrzegawczych,
Stosowanie znaku ostrzegającego przed zagrożeniem biologicznym,
Plan postępowania na wypadek awarii z udziałem szkodliwego czynnika biologicznego zakwalifikowanego do grupy 3 lub 4 zagrożenia,
Badania na obecność szkodliwego czynnika biologicznego (tam gdzie jest to konieczne i technicznie wykonalne),
Warunki bezpiecznego zbierania, przechowywania oraz usuwania odpadów przez pracowników, z zastosowaniem bezpiecznych i oznakowanych pojemników,
Procedury bezpiecznego postępowania ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi, dotyczące:
-pobierania, transportu oraz przetwarzania próbek i materiałów pochodzenia ludzkiego lub zwierzęcego,
-dezynfekcji,
- bezpiecznego usuwania i postępowania ze skażonymi odpadami,
- instrukcje postępowania w razie awarii lub wypadku związanych z uwolnieniem się szkodliwego czynnika biologicznego,
-postępowania w razie narażenia na szkodliwy czynnik biologiczny zakwalifikowany do grupy 3 lub 4 zagrożenia (jeżeli występują),
Warunki odkażania, czyszczenia, w razie konieczności niszczenia odzieży, środków ochrony indywidualnej i wyposażenia, które uległy skażeniu szkodliwym czynnikiem biologicznym,
Szkolenia dla pracowników mających kontakt ze szkodliwym czynnikiem biologicznym,
Poinformowanie właściwego inspektora sanitarnego o użyciu szkodliwego czynnika biologicznego do celów naukowo-badawczych, diagnostycznych lub przemysłowych
Zaproponowanie uodpornienia przy użyciu dostępnych szczepionek (w przypadku pracowników wykonujących prace związane z narażeniem na szkodliwy czynnik biologiczny zakwalifikowany do grupy 3 lub 4 zagrożenia),
Przypadki powierzania prac związanych z narażeniem na kontakt z czynnikami biologicznymi grupy 3 lub 4 pracownikom nieuodpornionym przy użyciu dostępnych szczepionek
Zranienia ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
wykaz zranień ostrymi narzędziami przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
raport o bezpieczeństwie i higienie pracy w podmiocie leczniczym w zakresie zranień ostrymi narzędziami przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych - sporządzany nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy
działania eliminujące lub ograniczające ryzyko wystąpienia zranień ostrymi narzędziami oraz zakażeń
ocena ryzyka zawodowego (w tym rodzaje wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych ostrych narzędzi) - aktualizowana nie rzadziej niż raz na 2 lata
dostęp do instrukcji oraz innym sporządzonych w formie papierowej i elektronicznej informacji o zasadach używania ostrych narzędzi i środków ochrony indywidualnej, określonych w procedurach (procedury bezpiecznego postępowania z ostrymi narzędziami, procedury używania odpowiednich do rodzaju i stopnia narażenia środków ochrony indywidualnej), a także obowiązujących przepisach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
procedury postępowania przed i poekspozycyjnego, postępowania z odpadami, stosowania środków indywidualnych
dobre praktyki zapobiegania narażeniu na zranienia ostrymi narzędziami
program szkoleń mających na celu zapobieganie narażeniu i jego skutkom i ich systematyczność
Produkty biobójcze
W obrocie i stosowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się tylko te produkty biobójcze, na które:
zostało wydane pozwolenie na wprowadzanie do obrotu
zostało wydane pozwolenie tymczasowe,
została wydana decyzja o wpisie do rejestru produktów biobójczych niskiego ryzyka,
zostało wydane pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54 ustawy o produktach biobójczych (dotyczy okresu przejściowego – aktualnie do 31.12.2024 r.).
Opakowanie, klasyfikacja i oznakowanie produktów biobójczych
W obrocie mogą znajdować się produkty biobójcze wyłącznie w oryginalnych, szczelnych opakowaniach jednostkowych, wykluczających możliwość pomyłkowego zastosowania do innych celów, a w szczególności w celu spożycia przez ludzi.
Produkty biobójcze powinny być klasyfikowane i oznakowane zgodnie z przepisami o substancjach chemicznych i ich mieszaninach.
Oznakowanie opakowania powinno zawierać m.in. następujące informacje, w języku polskim, określające:
tożsamość wszystkich substancji czynnych i ich stężenia;
numer pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru;
postać produktu;
zakres stosowania;
zalecenia dotyczące stosowania, dawki lub ilości;
informacje szczegółowe dotyczące bezpośrednich i pośrednich ubocznych skutków stosowania i wskazówki odnośnie udzielania pierwszej pomocy w razie zatrucia lub uczulenia;
napis „przed użyciem przeczytaj załączoną ulotkę informacyjną”, w przypadkach gdy wielkość opakowania uniemożliwia umieszczenie wszystkich wymaganych danych;
postępowania z odpadami produktu i opakowaniem;
numer serii i datę ważności uwzględniającą normalne warunki przechowywania produktu;
okres od zastosowania produktu do uzyskania skutku biobójczego
niezbędny czas wentylacji pomieszczeń poddanych zabiegowi produktem
W przypadkach uzasadnionych względami bezpiecznego stosowania produktu oznakowanie powinno dodatkowo zawierać następujące informacje:
rodzaj użytkowników, jeżeli produkt jest wyłącznie dla nich przeznaczony;
informacje o każdym szczególnym zagrożeniu dla środowiska;
w przypadku mikrobiologicznych i chemicznych produktów biobójczych informacje wymagane przez odrębne przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.
Informacje, o których mowa w pkt 1, 2, 4, 7, 9 i 11, należy zamieszczać na etykiecie produktu. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 3, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 14 mogą być zamieszczane w innym miejscu opakowania jednostkowego lub w ulotce informacyjnej.
Detergenty
Ocena realizacji wymogów w zakresie wprowadzania do obrotu detergentów wynikająca z rozporządzenia (WE) nr 648/2004 z dnia 31 marca 2004 r. obejmuje sprawdzenie min. następujących obowiązków:
spełnienie kryteriów dla całkowitej biodegradacji tlenowej przez środek powierzchniowo czynny lub detergent (ewentualne odstępstwa) czy na oznakowaniu opakowania detergentu, przeznaczonego do sprzedaży użytkownikowi, umieszczono trwale, za pomocą widocznych liter i w języku polskim znajduje się:
nazwa i nazwa handlowa produktu
nazwa lub nazwa handlowa lub znak towarowy i pełny adres oraz numer telefonu osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie produktu do obrotu
adres, adres mailowy, numer telefonu pod którym dostępny jest arkusz danych składników przeznaczonych dla personelu medycznego
Czy na opakowaniu detergentów wykazano:
zawartość składników jeżeli dodano środki konserwujące niezależnie od ich stężenia
nazwy składników z kompozycji zapachowych, w stężeniu powyżej 0,01 % wagowego, mogących powodować alergie, jeżeli dodano
Należy pamiętać, że dla detergentów przeznaczonych do użytku w sektorze przemysłowym, które nie są udostępnione dla ogółu społeczeństwa, wyżej wymienione wymagania nie muszą być spełnione, jeżeli równoważną informację dostarcza się w formie arkusza danych technicznych, karty charakterystyki, lub w podobny właściwy sposób.
Oznakowanie opakowania detergentu ciekłego nie powinno zawierać elementów graficznych przedstawiających owoce, które mogą wprowadzać użytkownika w błąd, co do przeznaczenia produktu.
Prekursory narkotyków kat. 2 i 3
Z 1 lipca 2015 r. weszły w życie zmiany w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2015.875). Zgodnie z nowymi przepisami dotychczasowy wykaz prekursorów kategorii 2 uległ zmianie w ten sposób, że wydzielono dwie podkategorie:
Podkategoria 2A | |||
L.p. | substancja | kod NS | CAS |
1. | bezwodnik octowy | 2915 24 00 | 108-24-7 |
Podkategoria 2B | |||
2. | kwas fenylooctowy | 2916 34 00 | 103-82-2 |
3. | kwas antranilowy | 2922 43 00 | 118-92-3 |
4. | piperydyna | 2933 32 00 | 110-89-4 |
5. | nadmanganian potasu | 2841 61 00 | 7722-64-7 |
oraz sole ww. substancji w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.
Użytkownicy prekursorów kategorii 2A mają obowiązek, przed ich nabyciem, uzyskać rejestrację u Inspektora do spraw Substancji Chemicznych.
W związku z powyższymi zmianami, od 1 lipca 2015 r. dotychczasowy obowiązek zgłaszania miejsc wprowadzania prekursorów narkotykowych kat. 2 do obrotu zostaje zastąpiony obowiązkiem uzyskania rejestracji. Obowiązek ten dotyczy także użytkowników bezwodnika octowego.
Prekursory kategorii 3
L.p. | substancja | kod NS | CAS |
1. | kwas chlorowodorowy | 280610 00 | 7647-01-0 |
2. | Kwas siarkowy | 280700 00 | 7664-93-9 |
3. | toluen | 290230 00 | 108-88-3 |
4. | Eter etylu | 290911 00 | 60-29-7 |
5. | aceton | 29141100 | 67-64-1 |
6. | Keton metylowo-etylowy | 29141200 | 78-93-3 |
oraz sole ww. substancji w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.
W przypadku prekursorów narkotykowym rozróżniamy handel wewnątrzwspólnotowy oraz handel z państwami trzecimi.
Kontrola prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3 w obrocie wewnątrzwspólnotowym wynikająca z rozporządzenia (WE) Nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotyków (Dz. Urz. UE L 47 z 18.02.2004 z późn. zm.) obejmuje sprawdzenie, czy:
1. Podmiot wprowadzający do obrotu prekursory narkotyków kategorii 2 :
wyznacza funkcjonariusz odpowiedzialnego z ich handel
zgłasza (i uaktualnia) do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego nazwisko i szczegóły kontaktowe funkcjonariusza
rejestruje się u Inspektora ds. Substancji Chemicznych
przed wprowadzeniem do obrotu uaktualnia w Biurze ds. Substancji Chemicznych adres zakładu, w którym wytwarza lub z którym prowadzi handel tymi substancjami
dokumentuje transakcje wprowadzenia do obrotu (jeżeli jest to wymagane)
przechowuje i udostępnia dokumentację transakcji przez okres nie krótszy niż 3 lata od zakończenia roku kalendarzowego, w którym miało miejsce ich wprowadzenia do obrotu
zapewnia by etykieta prekursorów zawierała nazwy substancji według określeń zawartych w załączniku I
przekazuje do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego informacje dotyczące ilości substancji wykorzystanych lub dostarczonych każdemu odbiorcy.
2. Czy dokumentacja dotycząca transakcji zawiera:
nazwę prekursora narkotyków kategorii 2
ilość i wagę prekursora narkotyków kategorii 2, ilość i wagę mieszaniny, procentową zawartości każdego prekursora narkotyków kategorii 2 będącego składnikiem mieszaniny
nazwę i adres dostawcy, dystrybutora, odbiorcy
deklarację klienta, zgodną z obowiązującym wzorem, dotyczącą wykorzystania prekursorów.
Z kolei w przypadku handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi, kontrola obejmuje ocenę:
dokumentacji wszystkich przywozów, wywozów lub działań w zakresie pośrednictwa związanego z substancją sklasyfikowaną w kategorii 2 i 3,
przechowywania i udostępniania dokumentacji, obejmującej prekursory, dotyczącej: przywozu, wywozu lub pośrednictwa, przez okres 3 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym miała miejsce dana operacja
zawartości etykiety prekursorów,
zgłoszenia miejsca prowadzenia działalności do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przez podmiot uczestniczący w przywozie/wywozie lub w działaniach w zakresie pośrednictwa związanego z prekursorami narkotyków,
wyznaczenia funkcjonariusza odpowiedzialnego za handel,
zgłaszania (i uaktualniania) do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego nazwiska i szczegółów/danych kontaktowych funkcjonariusza,
przekazania do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego informacji dotyczącej działań związanych z wywozem, przywozem i pośrednictwem.