Przejdź do treści

Zadania Oddziału

Zadania realizowane przez Sekcję Nadzoru Higieny Pracy

1. Nadzór nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy
Celem działania pionu Higieny Pracy Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest przede wszystkim zapobieganie powstawania chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy poprzez sprawowanie bieżącego nadzoru w zakładach pracy - kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące warunków zdrowotnych środowiska pracy.
Istotnymi elementami nadzoru i kontroli jest ocena warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza rozpoznania środowiska pracy pod kątem narażenia pracujących na czynniki szkodliwe dla zdrowia: chemiczne, fizyczne i biologiczne, w tym także substancje, preparaty, czynniki lub procesów technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.
2. Choroby zawodowe
Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi postępowanie administracyjne w związku z podejrzeniem choroby zawodowej, zmierzające do wydania decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej.
3. Substancje chemiczne i ich mieszaniny
Zadaniem pionu Higieny Pracy jest kontrola przestrzegania przez wprowadzających do obrotu i stosujących w działalności zawodowej przepisów dotyczących substancji chemicznych i ich mieszanin. Należy przez to rozumieć przede wszystkim obowiązki wynikające z:
  • Ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (tekst jednolity Dz.U. z 2015 r. poz. 1203)
która reguluje w polskim porządku prawnym wymagania nałożone przez rozporządzenia unijne w zakresie substancji chemicznych i ich mieszanin, tj:
  • REACH: Rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006 z poźń zm.);
  • CLP: Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008 z późń. zm);
  • PIC: Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (Dz.U.UE.L.2014.297.1)
Ponadto, pewne grupy produktów, poza obowiązkiem spełnienia wymogów ogólnych opisanych wyżej, posiadają szczegółowe wymagania. Są to:
  • produkty biobójcze (zgodnie z ustawą o produktach biobójczych, tekst jednolity Dz.U. 2015 poz. 242 oraz Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych )
  • detergenty (zgodnie z rozporządzeniem (WE) Nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 Marca 2004 R. w sprawie detergentów, Dz.U. L 104, 8.4.2004 z późn. zm.)
  • prekursory narkotykowe kat 2 i 3 (zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii, tekst jednolity, Dz.U. 2012 poz. 124 z późn. zm.).
4. "Dopalacze" czyli środki zastępcze
Państwowa Inspekcja Sanitarna sprawuje nadzór nad przestrzeganiem ustawowego zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych tzw. „dopalaczy”.